tisdag 30 december 2008

Året 2008

Tanken är väl kanske inte att jag ska fläka ut mig allt för mycket här, vem har någon glädje av att jag gör det egentligen? Det känns dock en smula oundvikligt om man ska sammanfatta detta året. Jag gör mitt bästa för att låta bli i vilket fall som helst.

Vad som skulle bli det bästa året jag varit med om kom av sig ganska snabbt. Ett makalöst trevligt nyårshäng hos min favoritfamilj följdes av någon slags tristess och allmän förvirring under årets första månader. Såg the Mars Volta på Cirkus, bra var det. På detta följde en upprivande separation och ännu mer förvirring. Desillusionerad är nog det bästa ordet för att beskriva sinnestillståndet som följde. Mina vänner visade sig, föga förvånande, vara världens bästa människor.

Bytte jobb till samma värv fast i en annan del av staden och träffade ett gäng människor som visade sig bli bra vänner. Tog en tripp till Köpenhamn och såg Silver mt zion (thee memorial blablabla band orchestra) och det var ganska bra. Såg the Kills på debban och det var bra.

Mina vänner Frippe och Johanna fick en välskapt dotter och jag blev genast en djupt hedrad gudfader.

Såg Nick Cave på Annexet och jag var ganska full. Vi släppte även en skiva och åkte på en väldigt lyckad turné. Var fortfarande ganska förvirrad och åkte på en sjukt upplyftande turné med the Sound oe, turistande och väldigt underliga episoder varvades med pepp och to soon-skämt.

Såg Icarus Line på debban och det var deprimerande dåligt. Hade mat och sprit-fester och det var sinnessjukt kul. Hängde i Skåne någon vecka och läste böcker i gott sällskap.

Hösten malde mest på vill jag minnas. Spelade Rock band i Eskilstuna Kuriren och citerades när jag utbrast "Jävlar vad jag är bra på mina Lasse-synkoper!". Hade ett par Guitar hero-häng med Linda och Cristian, är inte bra alls på det spelet. Min dator dog och återupplivades och samma dag som jag fick den åter så dog min iPod. Vänners förhållanden tog slut och andra blev med barn och det hela slutade i en hel massa snacka skit-öl. Åkte på turné igen och det var lyckat även den gången. Såg Lightning bolt och det var bra trots att man inte såg någonting.

Det släpptes en massa skivor under året och jag blev även presenterad för en massa andra skivor som var bra. Battles till exempel. Nya David Sandström overdrive-skivan bjöd på sjukt bra gubb-pop och nya the Kills-skivan var bra även den. Les savy fav lyckades med bedriften (med tanke på att de är ett ganska tattigt liveband) att släppa en liveskiva som grep tag om mig direkt.

Jag är fullt medveten om att jag har glömt/åsidosatt en hel massa saker som alldeles säkert var av stor vikt detta år men jag känner att år 2008 inte är värt mer tanke och möda än såhär. Kort och gott: det har på många sätt varit ett jävla skitår men det har samtidigt varit mer givande och roligt än vad jag har varit villig att erkänna under resans gång.

2009 blir säkert hur bra som helst. Vi spelar in en ny skiva, jag startar ett nytt band och börjar plugga. Redan där känns allt ganska lyckat. Väl mött 2009.

Inga kommentarer: