fredag 12 mars 2010

Tågöl

Vi åkte tåg från tunan till huvudstaden - vi var gugge, draken och en grek. Vid Nykvarn dyker det in en ganska påstruken kille med en påse öl och cider. Han slår sig ned mitt över gången och börjar genast prata. Det här kan bli långt och plågsamt tänker jag när han börjar prata. Helt plötsligt slänger han upp en öl som gugge och jag delar på. Han ska upp till huvudstaden för att spela poker visar det sig. Egentligen jobbar han i stängselbranchen. Det ligger ganska bra pengar i stängsel säger han, men samtidigt berättar han att det är ganska jobbigt och att han inte har jobbat på tre månader på grund av att det har varit ogynnsamt väder - då livnär man sig på att spela poker. Man skulle kunna säga att han håller låda. Vi pratar stängsel och poker ganska länge och efter att vi även fått varsin cider börjar jag säga att stängsel är en framtidsbranch eftersom det inte går att ladda ned dem. Han uppfattar en ironisk ton i mitt uttalande som vida överstiger den tänkta och börjar säga saker som "jag vet, det är bara idioter som jobbar med stängsel". Stämningen är inte sämre för det, fast jag försöker ändå säga emot lite eftersom det inte riktigt är så jag har menat. Jag konstaterar att ordet stängsel helt har förlorat sin mening eftersom vi har sagt det så många gånger. Ganska snart anländer vi huvudstadens tågstation, önskar honom lycka till med pokerspelandet och jag åker hem och är lite oväntat smålurig.

Inga kommentarer: