tisdag 24 mars 2009

När jag får oväntat besök

Jag låg på sofflocket i godan ro och tittade på Mad men i min dator, jag hade inte orkat koppla in visadatornpåtvnsladden som på senare tid revolutionerat mitt liv. Det var en grådassig eftermiddag i mars och det enda man ville var att den skulle ta slut. Man försökte helt enkelt dröna bort den framför lite kvalitetsserie man på olaga vägar laddat hem. Helt plötsligt ringde det på dörren. "Vem fan ringer på dörren såhär utan förvarning" tänkte jag, en fullt berättigad fråga 2009. Svaret på frågan är att Radiotjänst ringer fan på dörren 2009. "Vi har gjort lite mätningar och det gav utslag från din lägenhet" sa mannen från radiotjänst vänligt men bestämt, "kan det vara så att du har glömt ange tv-innehav?" fortsatte han i samma tonläge. "Nej, det kan inte stämma" frustade jag fram. "Jag har ingen tv, bara en dator" fortsatte jag och försökte spela oberörd trots att jag började få lite svårt att andas och halsen bara kändes tjockare och tjockare. Den vänlige men bestämde mannen från Radiotjänst fortsatte orera om sina mätningar samtidigt som jag svamlade vidare om min dator med en röst som till slut bara var ett hest väsande. Hela påhälsningen slutade med att han riktade sitt erfarna kontrollantöra in mot lägenheten innan han tackade för sig och ringde på hos grannen. Själv blev jag tvungen att samla mig i säkert fem minuter innan jag kunde fortsätta med mitt drönande. Jag måste öva på att ljuga, jag är ju helt oduglig på det området.

Vill bara klargöra att jag tycker att tv-licens är en bra grej. Jag har en tv - alltså borde jag betala licensen. Gör jag det? Nej, det gör jag inte. Jag tittar aldrig på tv mer än när jag kopplar in datorn i den och då tittar jag mestadels på saker jag laddat hem på olaga vägar. Det finns alltså ingen som helst sensmoral i denna historia. Inga förmildrande omständigheter alls egentligen.

Mad men är en väldigt bra tv-serie, mer om det en annan dag.

För er som väntar på nästa del av serien Skägget (hej markus) så har den säsongsuppehåll men återkommer med den rafflande finalen inom kort.

Inga kommentarer: