måndag 25 januari 2010

Funghins alla ansikten

Spola tillbaka bandet (som man säger) några år, nästan sju för att vara exakt. Vi befinner oss i Uppsala och året är 2003. Jag och min vän Floppo är där med anledning av att vi spelar in världens bästa skiva, att skivan senare aldrig kommer att släppas av olika anledningar är vi vid den här tiden lyckligt ovetandes om. Hur som helst beger vi oss en dag i hunger ut på stan för att lyxa till det med pizza, annars har studiodieten mest bestått av nudlar och punkgrytor av varierande kvalité - vi har dessutom lyckats sätta i oss en femkiloskonserv champinjoner på bara ett par dagar. Väl på pizzerian beställed vi världsvant varsin al funghi utan att titta på menyn. När pizzan efter en stund kommer in tittar vi båda med förvåning på pizzan varpå Floppo häver ur sig "vafan har ni gjort med svampen?" varpå pizzabagaren förvånat spänner ögonen i oss och replikerar "nä inte svamp, tonfisk" medans han pekar upp på tavlan där pizzorna står uppradade. Mycket riktigt står den där, ganska tidigt i ordningen som sig bör, al funghi - tomat, ost, tonfisk. Vi blir en smula upprörda och förklarar, så sakligt man nu kan när man i ett utsvultet tillstånd just blivit snuvad på en pizza, att vi av ideologiska skäl inte kan äta denna pizza och att "vafan funghi betyder ju svamp". Hela episoden slutade dock lyckligt och vi fick in pizzor som motsvarade våra förväntningar och blev mätta och glada trots att vi rimligtvis sedan länge borde vara trötta på burksvampar.

Det där tänker jag på ganska ofta. En annan underlig sak är att samma pizza på min lokala pizzeria heter Fiugirola och borta hos Tompz heter den G.Persson. Nästa gång jag är där måste jag fråga ifall den är namngiven efter en gammal sörmlänning och statsminister eller vad det är frågan om.

Inga kommentarer: