måndag 15 februari 2010

Late majority

Helt plötsligt är den överallt, iPhonen. Jag har fått intrycket av att under en vanlig tunnelbaneresa används nästan hälften av telefonerna man ser till att scrolla bland Facebook-statusar. Jag borde kanske ha köpt en själv för länge sedan men det har liksom inte riktigt blivit av.

Inom teknikutveckling brukar man prata om fem olika perioder under vilka allmänheten tar till sig den nya tekniken, såhär fungerar jag och den nya tekniken. 1. Innovators - uppfinnarna tar till sig den nya tekniken, här är jag helt uppenbart chanslös då jag inte verkar inom detta skrå. 2. Early adopters - nu kanske jag hör talas om produkten men det finns egentligen inte en chans att jag ska ta den till mig, jag är född tvekare. 3. Early majority - nu vaknar allmänheten så sakteliga till liv och så också jag, "hm, man kanske skulle" tänker jag men gör inget åt saken. 4. Late majority - nu jävlar är alla med på tåget och så också jag, men jag pratar ganska mycket om att jag har tänkt köpa en ganska länge. 5. Loggards - eftersläntrarna, jag flinar överlägset.

Nu tänker jag att just fenomenet iPhone ligger någonstans mellan steg tre och fyra, vilket kanske innebär att jag trillar dit snart fast det bär emot lite. Hur mycket iPhone jag än köper kommer jag aldrig skaffa den där face swop-applikationen, jag är sjukt trött på de bilderna.

Inga kommentarer: