måndag 8 februari 2010

Tomas Brolin



Nu blir det för ovanlighetens skull lite sport här.

Jag tittade lite på svt:s morgonsändningar nyligen och fastnade med en intervju med Tomas Brolin. Det första som slog mig var att Brolin inte har koll på någonting förutom fotboll. Så fort samtalet avviker från det ämnet börjar han flacka med blicken och jag mår lite dåligt av att se spektaklet. Idag blev jag uppmärksammad på en sak som inte slog mig som så speciellt uppseendeväckande när jag såg intervjun men såhär i efterhand kan jag inte förstå hur jag kunde låta det hela passera med bara ett ryck på axlarna. Det handlar om den här artikeln.

"Tomas Brolin spelade 47 landskamper och gjorde 26 mål — eller är det 27? 19 år efteråt söker den förre anfallsstjärnan upprättelse.

- Egentligen spelar det ingen större roll om det är 26 eller 27. Men eftersom "Rolle" sen gjorde ett mål till i landslaget tycker jag att det är dags att ta bort målet från honom. Han får stå kvar på ett mål och jag på 27, säger Brolin till SVT."


Grejen var alltså att Roland Nilssons skott hamnade på Tomas rygg och sedan åkte vidare in i kassen. Någon så stor inverkan på bollens riktning kan ju inte Tomas rygg ha haft då ingen annan verkar ha märkt det. Det första ordet som kommer to mind är kanske småsint. Sen kan man ju tycka att det är lite underhållande att han väntar 19 år med att ta upp detta missförhållande i statistiken. Läser man längre ned i texten ser man att det hela är av oerhörd betydelse för Brolins egen statistik:

"Brolin är just nu åtta på listan över flest mål i svenska landslaget. Får han tillgodoräkna sig ett mål till går han upp på delad sjunde plats med Agne Simonsson."

Som han har längtat efter att få ta rygg på den där Agne Simonsson. På något sätt tycker jag ändå att allt Tomas Brolin gör blir roligt. När jag tänker efter förstår jag inte riktigt varför han blev intervjuad överhuvudtaget. Kanske för att han som intervjuar ska få säga "jag är ju också småbarnförälder" som han har gjort i alla intervjuer jag sett (tre kanske).

Det jag tyckte var värt all uppmärksamhet i intervjun när jag såg den var att Tomas efter en lång utläggning om hur har blivit illa behandlad av pressen pratade om att han skriver en bok där han lägger fram "saker som journalisterna inte tyckte var så intressanta att skriva om". Det lär ju bli en rolig bok. Det kanske fanns en anledning till att de inte bedömdes vara intressanta för folk att läsa om. Som sagt: det lär ju bli en rolig bok, för herr Brolin själv.

Inga kommentarer: