tisdag 4 augusti 2009

Boktipset

Jag minns det som vore det igår. Det var en sån där fredag när man satt och ölade i yxan. Jag antar att det mest tjafsades och lyssnades på punk- och hcvinyler som vanligt. Jag antar att det här inte var en av gångerna jag somnade på förfesten. Rätt vad det var snackade vi litteratur och det hela slutade med att Mackan skickade hem mig med Vredens druvor och Gentlmen under armen (antagligen ramlade jag till att börja med runt på Debaser hela natten med dem under armen men you get the point). En ganska ointressant, summarisk och mest nostalgisk historia om hur det kom sig att jag läste två av de bättre böckerna jag läst någonsin.

Igår läste jag i DN (och i Expressen och Aftonbladet - jag har börjat jobba igen) att det ska göras tv-serie av Gentlemen och uppföljaren Gangsters. Jag har faktiskt tidigare funderat fram och tillbaka över varför det inte har hänt, svaret var att Klas Östergren inte har varit sugen innan han kom i kontakt med rätt människor. Först blev jag lite peppad och sen har jag kommit på att det kanske pajjar hela grejen. Det kanske blir som när jag såg De lyckliga kompisarna på tv för första gången, den trogne enterthedragon-läsaren vet vat jag pratar om, att magin helt enkelt försvinner. Det var jag visserligen orolig för redan innan jag läste Gangsters också. Varför ska du in här och gröta tänkte jag. Det blev ju något helt nytt av det hela. Min största skräck var att man skulle mötas av vad jag brukar kalla Blues brothers 2000-syndromet (eller kanske Göta kanal 2 och otaliga andra exempel) där man bara gör samma sak en gång till, fast skitdåligt. Nu blev det ju inte alls så med Gangsters och jag tror att vi kommer uppleva en revidering till av denna historia. Jag baserar denna teori på att det mer eller mindre stod så i klartext i tidningsartikeln. Nu är det bara att längta lite i ett år eller två.

Vredens druvor filmatiserades med bl.a Henry Fonda 1940, den skulle jag också vilja se.

Inga kommentarer: