lördag 29 augusti 2009

Hästfest

En solig dag som denna lördag i sommarens sluttamp kan man ju inte göra annat än att ta cykeln och bara trivas. Det var precis så dega och jag resonerade i morse. Vi bågade ner mot stan, över Västerbron (känd genom en Laaksolåt och en Broder Daniel-medlem) och sen vidare mot Östermalm där vi stannade och köpte några en mellanöl. En Ulf Lundell-påse kallade jag min tygbag när jag fyllt upp den med den maltiga rusdrycken.

Nu var det bara att jonna vidare mot gärdet där dega hade hört talas om att det skulle tävlas i Hästpolo, något ingen av oss hade bevittnat förr. Jag fortsatte med mina tveksamma kulturella referenser genom att kalla det en Pretty woman-sport och sedan ha lite svårt att sluta prata om Pretty woman.

Istället hittade vi det här:

Bilden visar det inte så bra men det är hästhoppning (eller: dega trodde att det hette något annat som jag glömt men det innebar iallafall att hästarna sprang lite i vatten och små backar också) som pågår där borta. Vi öppnade våra mellisar och blev ganska snabbt exalterade. Egentligen hände det inte så mycket spännande mer än att någon tjej ramlade av sin häst och en annan häst vägrade springa i vatten. Kommentatorn var synnerligen stabbig och de hade ganska hög volym på högtalarna. När vinnaren hade korats och vunnit 6000:- (en riktig Austin Powers-summa kallade vi det), en hästfilt, en rosett och en plakett tyckte vi att det var dags att sticka vidare.

Nu hittade vi platsen där det var hästpolo. Väl där fick vi reda på att det kostade pengar och att Adam Alsing snackade i högtalarna. Vi hade fått höra att det dracks rätt mycket där borta. En man som jobbade vid hästhoppningen sa ordagrant "det är rätt mycket simsalabim simsalabam där borta" och det var det. Överklassen var fulla. Det var gamla och nya pengar blandade plus stora hattar och alla var de fulla. Adam Alsing kom åkande på en Segway över planen (imorgon spelar de f ö Segway-polo på samma plan) och annars var sporten mest förvirrande och ganska trist. Det var Europa som spelade mot USA och Europa vann. Han som refererade matchen gjorde det på spanska och lät helt galen.

Om man tittar noga ser man dem där borta:

Inga kommentarer: