torsdag 27 augusti 2009

Temporarily stairs

Igår vid tolvsnåret såg jag något festligt. Jag skulle ner till tunnelbanan vid Karlaplan, spåren ligger nästan blå linjen-djupt där. Rulltrappan hade gått sönder precis - alla trappor i båda riktningarna hade gått sönder, jag tror till och med att hissen hade gått sönder - och det var en helt sjukt apokalyptisk stämning. Folk som gick uppåt flåsade och var röda i ansiktet, mitt i trappan stod en kvinna och vilade pannan mot den där grejen man håller händerna på. En bit längre ner kom en relativt ung kille med en rullator över axeln, vilket fick sin förklaring strax efter där det kom en tant som verkligen besteg varje steg - det såg ut att vara lite utav en bedrift över hennes egentliga förmåga varje gång hon tog sig ett steg upp.
Ok. festligt kanske var lite fel ord att använda i sammanhanget men jag tycker att det är lite spännande att se hur små saker kan få så stora konsekvenser. Hur Karlaplan nästan känns som krigets Bagdad (är själv medveten om att detta är en ganska mossig referens) bara av att rull trappan och hissen går sönder.

“An escalator can never break: it can only become stairs. You would never see an Escalator Temporarily Out Of Order sign, just Escalator Temporarily Stairs. Sorry for the convenience.”

Inga kommentarer: