måndag 17 augusti 2009

Luuk who´s writing

Efter mitt lilla möte med Martin Luuk för ett par veckor sedan kom jag att tänka på att jag kunde ta en liten titt på hans författarskap. Föutom hans deltagande i Killing-gänget finns det inte så mycket att titta på. År 2005 började han utgivandet av vad han kallade "litterära singlar", han sa att han tyckte att det verkade onödigt långt med hela böcker så han nöjde sig med att skriva böckernas motsvarigheter till sjutumsvinyler.

Den första som kom ut hette Jag ska sluta träffa folk och börja umgås via kommunikéer. När jag läste den kom jag att tänka på att den till upplägget påminde lite om nåt som Jonas Hallberg skulle gå på om i P1:s På minuten, kanske med någon slags underlig släng av Sture Dahlström. Det kanske är Sture-biten som gör att jag tycker att det här är bra, det andra P1-stånkandet har jag aldrig riktigt kommit överens med. En kul passage är när han påstår att han gett ut fanzinet "Zemeckis! Zemeckis! Zemeckis!" efter att Forest Gump kommit ut på bio eftersom ingen pratade om något annat än Robert Zemeckis då.

Del nummer två heter Jimmy och jag (om jag fick leva mitt liv igen), och är en fin om än ganska störd fantasiberättelse. Man känner igen sig lite från brandmansdelarna i Nilecity 105,6, det är samma tonfall. Hur kom du på det här egentligen? kommer man på sig själv med att fråga sig ett par gånger.

Kära Ballongis
är ett brev som Martin Luuk skrivit till Andres Lokko. Mestadels handlar det om att han ljuger om att han har inlett ett förhållande och rymt med en 15-årig zigenarpojke. Jag gillar den här kuf-humorn.

Del fyra i den här serien av litterära singlar heter Mamsen och är tyvärr inte fullt så bra som de tidigare. Kanske har det att göra med att jag tycker att han är som bäst när han på något sjukt sätt är självbiografisk - gräver i sin egen smärta som man kanske skulle skriva på kultursidorna. Fast den är bra den också. Den första Terminatorfilmen hade säkert känts mycket sämre om den hade kommeit efter den andra om ni fattar liknelsen (ring mig annars, jag uppskattar att förklara haltande liknelser).

Dessa första fyra är utgivna på Loyal Press. Efter det har han gett ut Stockholm brinner (inte) igen som både affisch och bok på Modernista. Den gjorde jag ett halvhjärtat försök att få tag i på stan tidigare idag men gick bet. Utlovar en utförlig rapport när jag har lite mer pengar och således kan beställa den via internet.

Inga kommentarer: